„Nebál sa ani Harosa“: Sifis Migadis, pilot hrdina, ktorý zachránil 418 ľudí pred istou smrťou!

„Nebál sa ani Harosa“: Sifis Migadis, pilot hrdina, ktorý zachránil 418 ľudí pred istou smrťou!

27 mája, 2024 0 Od Redakcia

Sifis Migadis sa zapísal do histórie, keď v roku 1978 ako pilot Olympiaki zachránil 418 pasažierov letu pred istou smrťou, čo ho preslávilo.

Boeing mal vzlietnuť z Elliniko do New Yorku

Na palube lietadla bolo celkovo 400 pasažierov a 18 členov posádky. Lietadlo sa plynulo rozbehlo na ceste k odletu, keď sa zrazu ozval silný hluk.

Pilot bol presvedčený, že hluk spôsobil výbuch v motore lietadla. Ale keď už vyvinul dostatočnú rýchlosť, nebolo možné zastaviť jeho kurz. Priamo požiadal druhého pilota, aby „pozbieral kolesá lietadla“. Nasledujúcich 90 sekúnd bolo úplne desivých.

Boeing tesne minul antény na bytových domoch v Aténach

Sifis Migadis sa rozhodol vydať zo seba to najlepšie aj keď veľa nádejí na záchranu nebolo. Počas jeho 30-ročnej praxe pilota sa to ešte nikdy nestalo.

Explózia výrazne znížila ťah lietadla. Vo výške kopca Alimos lietadlo prešlo len o 9 metrov vyššie ako jeho vrchol. Jedinou nádejou na záchranu bolo dostať lietadlo do Aegalea, aby sa s ním mohol pokúsiť pristáť na hore.

To, čo nasledovalo potom, pripomína scény z trileru. Lietadlo neustále strácalo výšku a teraz letelo len 55 metrov nad zemou vedľa bytových domov.

Letuška, ktorá bola na tom lete, po rokoch oznámila, že z vnútra lietadla videla robotníkov vo veži Interamerican na Syngrou Avenue. Pracovníci vo veži s hrôzou sledovali kurz lietadla.

„Zostúpili sme na vrcholy domov. Dosiahli sme 55 metrov podľa Letového záznamníka. Boli tam nejaké výškové antény, ktoré sme doslova vyčistili,“ povedal pilot o niekoľko rokov neskôr pre Jeden z tisíc.

Vysvetlil, že si vybral tento ťah, pretože rýchlosť lietadla mu neumožňovala manévrovať, a tak držal stabilný kurz, aby získal čas a pokúsil sa s ním pristáť.

Je prekvapujúce, že pasažieri, väčšinou turisti, si nevšimli ani najmenšiu vec a mysleli si, že lietadlo sa jednoducho snaží dostať do želanej výšky. To isté neplatilo pre letový personál, ktorý bol znepokojený priebehom kurzu.

Pri približovaní sa k kopcu Aegaleo stav lietadla vykazoval známky zlepšenia. Pilot potom otočil lietadlo smerom na Skaramangas, aby sa mohol vrátiť pristáť v Elliniku. Veľká časť paliva bola vyprázdnená v mori Pireus, aby bolo lietadlo ľahšie a ľahšie sa pohybovalo.

O deväťdesiat sekúnd neskôr lietadlo pristálo v Elliniko. V riadiacej veži tomu nemohli uveriť, pretože každý považoval haváriu za istú vec. Atmosféra bola slávnostná a dcéry pilota ho bežali objať hneď, ako sa dozvedeli, čo sa stalo.

„Všetci, ktorí žijeme po tomto, žijeme tajne. Avšak aj v tých najťažších chvíľach stále existuje nejaká veľmi malá nádej, ktorá môže dať svetlo a život,“ povedal v roku 1994 v tej istej relácii, rok po svojom odchode do dôchodku.

Oficiálne grécke úrady po mesiacoch vyzvali pilota, aby opísal všetko, čo sa stalo 9. augusta 1978. Záver vyšetrovania ukázal, že na motore, konkrétne na chladiacom systéme, bola vykonaná nesprávna oprava, čo viedlo k explózii pred štartom. .

Správny spôsob zaobchádzania pilotmi sa stále vyučuje v leteckých školách.

Podeľte sa o tento článok aj so svojimi priateľmi.