Digitálny svet je hrozba pre deti, chráňte ich! To je dôvod, prečo Steve Jobs nedovolil tieto „hračky“ ani svojim deťom!
6 augusta, 2023Pokiaľ patríte medzi generáciu Y ako my, zrejme ste veľa premýšľali o tom, ako v dnešnej dobe vychovávať svoje deti (za predpokladu, že ešte deti nemáte). Zvlášť čo sa týka technológií, sa od nášho detstva v 90-tych rokoch toho tak veľa zmenilo.
Tu je otázka: Dali by ste svojmu dieťaťu používať taký malý zázrak, akým je iPod, iPad, či iný tablet? Steve Jobs, zakladateľ spoločnosti Apple, v tom pomerne jasno – nedal by. A mal na to dobrý dôvod. Reportér New York Times, Nick Bilton, sa Steva Jobsa raz náhodne spýtal: „Vaše deti musia milovať iPad, že?“ Jobs odpovedal:
Ony ho nepoužívajú. My doma limitujeme to, koľko technológií naše deti používajú.
Obzvlášť v kalifornskej oblasti zvanej Silicon Valley sa medzi riaditeľmi a vývojovými pracovníkmi rozširuje trend brániť vlastné deti pred vplyvom technológií. Dokonca svoje deti posielajú do škôl bez technických pomôcok. Príkladom takejto školy je Waldorfská škola v Los Altos, v ktorej by ste počítače hľadali len ťažko. Sústredí sa tam výlučne na manuálny typ učenia.
Publikácia The Times raz zverejnila známy výrok Chrisa Andersona, riaditeľa firmy 3D Robotics, otca piatich detí. V ňom vysvetľuje, čo vedie ľudí z technologického priemyslu k takému postoju:
Moje deti obviňujú mňa aj manželku, že sme fašisti, príliš znepokojení technológiami. Hovoria nám, že žiadny z ich kamarátov nemá doma rovnaké pravidlá… Je to preto, že my sme zažili nebezpečenstvo technológií na vlastnej koži. Videl som to na sebe a nechcem to isté vidieť u mojich detí.
Pri našej súčasnej závislosti na iPhonoch a ostatných vyspelých „hračkách“ hrozí, že vychováme deti s nekompletným, handicapovaným životom, bez štipky predstavivosti či tvorivosti. My sme boli posledná generácia, ktorá sa hrala vonku. Bolo to presne preto, že sme nemali k dispozícii smartfóny alebo notebooky. Učili sme sa z pohybu a ručnej interakcie. Informácie sme absorbovali z knižiek alebo prostredníctvom socializácie s inými ľuďmi, nie z Google vyhľadávania.
Učenie tradičným spôsobom nám pomohlo stať sa univerzálnymi osobnosťami. Mali by sme sa preto obávať toho, že naše deti okrádame o zručnosť hravej komunikácie alebo o schopnosť sa sám hrať s gumou či švihadlom napríklad aj celý deň, pokiaľ im náhodou nefunguje smartfón.
Pokiaľ im ten smartfón nakoniec predsa len poskytneme, zmenší ich o zdravšie, menej závislé prostredie. Myslím, že Steve Jobs mal v tomto ohľade u svojich detí pravdu.
Zhrnutie vplyvov tabletov na deti
Pri používaní iPadov a ostatných tabletov, dochádza u detí k nasledujúcim vplyvom:
- Deti s tabletom sa nepohybujú. Nie ako deti pri hre vonku. Pritom najviac si človek zapamätá, pokiaľ je učenie spojené aj s pohybom.
- Deti s tabletom neprispôsobujú oči. Nie ako u detí pri hre vonku. Nedochádza u nich k striedaniu akomodácie oka na diaľku a na blízko.
- Deti s tabletom nehovoria. Nie ako deti pri hre vonku.
- Čiže deťom s tabletom sa nerozvíja dostatočne pohybové centrum, zrakové centrum, ani rečové centrum v ich mozgu. Čo sa rozvíja, je väčšinou iba ich lenivosť.
Ponaučenie do budúcnosti
Pokiaľ sa budete nabudúce zamýšľať nad tým, ako správne vychovávať svoje deti, mali by ste si (veľmi) dobre rozmyslieť či im zaobstaráte každú technologickú novinku počas doby, kedy vyrastajú. Hrajte sa s nimi vonku, obklopte ich prírodou. Môžu vás za to teraz nenávidieť, ale bez pochýb vám za to neskôr poďakujú. Stavím sa, že väčšina z nás to teraz cíti presne takto, keď už sme starší.
Na záver ešte taká malá pikantnosť – krátke video s dieťaťom, ktoré nechápe, prečo ten „iPad“ nefunguje. Nechcite, aby takto dopadlo aj vaše dieťa 🙂
Podeľte sa o článok aj s ostatnými, ak si to stále neuvedomujú!